- Home
- Drivers Days forum
- Raceauto te koop
- Trackday foto's
- Wie zijn wij?
- Lid worden
- Driversdays racing team
- Rijders informatie
- Linken
- Contact
Circuit Informatie
(Trackday, Vrij rijden)
DriversDays organiseert circuitdagen (trackdays Vrij rijden dagen), deze circuitdagen kenmerken zich door een open pitlane. Hieronder tref je algemene informatie aan die voor elke circuitdag van toepassing is. Aanvullende informatie voor een dag aangegeven gaat voor deze algemene regels.
Belangrijk
- Elke dag begint met inschrijven (startnummers ophalen / vrijwaring inleveren) en technische controle om 7:30 (tot 8:30).
- Bij de technische controle dienen de startnummers op de zijkant van de auto te zitten.
- Briefing is verplicht voor alle deelnemers (rijders) en is om 8:45, voor de pitbox van de organisatie. Zorg dat je er bent! Indien er op het betreffende circuit met transponders gereden wordt, worden deze na de briefing uitgedeeld.
Regels en veiligheid
Geluid
Er gelden op circuits die wij aandoen strikte geluidsnormen. Het geluidsniveau is voor de volgende circuits als volgt:
Zandvoort maximaal 95 dB
Zolder maximaal 95 dB
Bilsterberg +/- 96 dB
Spa Francorchamps 102 dB
Bij teveel geluid zal u van het circuit gehaald worden middels een zwarte vlag waarbij tevens uw startnummer op het pitbord wordt getoond.
Startnummers etc.
Iedere deelnemende auto dient te zijn voorzien van startnummers. De startnummers kunt u 's ochtends van 7:00 tot ongeveer 8:30 ophalen bij de inschrijftafel in de pitbox van de organisatie. Bij het ophalen van de startnummers dient u tevens een vrijwarings-verklaring, ondertekend, in te leveren. U krijgt dan een polsbandje om, dat u dient te tonen 'einde pitsstraat' bij het oprijden van de baan. Ingeval van meerdere bestuurders voor 1 auto, dient iedere bestuurder een vrijwaring in te vullen. De startnummers dienen op de auto geplakt te zijn voor u naar de technische keuring komt. s.v.p. oude verwijderen.
Technische keuring
Wordt herzien, neem contact op als je vragen hebt via telefoonnummer 06-21811006 of stuur een email naar [email protected]
Briefing
Er wordt een rijders briefing gehouden om 8:45. Iedere bestuurder dient deze briefing bij te wonen. De briefing vindt plaats in de pitstraat, voor de pitbox van de organisatie.
Veiligheid
- Heb respect voor elkaar en voor elkaars materiaal, het is geen race.
- Volg aanwijzingen van de organisatie op.
- Houdt je aan de regels. Iedere rijder dient een rijbewijs of racelicentie te hebben.
- Respecteer vlagsignalen.
- Het dragen van een helm is verplicht (doe deze ook vast), draag veiligheidsgordels en houd ramen gesloten. Zorg voor degelijke kleding. Het beste is natuurlijk een race-overall. Heeft u die niet, zorg dan voor katoenen kleding met lange mouwen/pijpen. Geen polyester of andere kunststof dus.
- Uw auto dient 's morgens een technische keuring te ondergaan t.b.v. algehele veiligheid (zie hierboven).
- De rijders briefing is verplicht, zorg dat u aanwezig bent.
- De rijbaan in de pitstraat dient VRIJ te blijven (voor hulpverleningsvoertuigen). Opstellen voor hele snelle sessies is op het paddock, niet in de pitstraat. Parkeer niet voor of achter anderen hun pitbox. Waar je in de pitstraat mag parkeren met je deelnemende auto wordt tijdens de briefing vertelt.
Vlaggen en codes
- Zwart-wit geblokte vlag. De finishvlag. De sessie is afgelopen. Snelheid minderen. Haal niet meer in en rij langzaam de pitstraat in.
- Gele vlag. Er is iets gebeurd. U moet direct snelheid verminderen en mag absoluut niet meer inhalen. Na een groene vlag kunt u weer snelheid maken. Wees op alles voorbereid.
- Blauwe vlag. Er bevindt zich een snellere deelnemer achter u, wees attent op het feit dat deze u gaat passeren. Gun elkaar de ruimte.
- Witte vlag. Er is iets gebeurd, er bevindt zich een langzaam rijdend voertuig op de baan (pace-car of kapotte auto). Voorzichtig inhalen is toegestaan. Wees op alles voorbereid.
- Rode vlag. De sessie is stilgelegd. U moet direct snelheid verminderen en mag absoluut niet meer inhalen. Rij langzaam terug de pitstraat in. Wees op alles voorbereid. Rij in ieder geval zodanig verder, dat u geen eventuele hulpdiensten blokkeert. Er kan een herstart volgen, wacht verdere instructies in de pitstraat af.
- Rood/geel gestreepte vlag. Olie of andere gladheid op de baan, waardoor gevaar kan ontstaan: Slipgevaar, wees bedacht op verminderde grip.
- Zwarte vlag. U bent uit de sessie genomen, minder snelheid en maak de ronde af. Stoppen bij de evenementleiding en vragen wat er aan de hand is of wat er verder moet gebeuren. De zwarte vlag wordt bijna altijd gegeven in combinatie met een bord met het nummer van de betreffende auto.
- Groene vlag. Wordt gegeven als teken dat een eerdere waarschuwing voor gevaar (bijvoorbeeld bij geel) niet meer van kracht is. De groene vlag geeft aan dat er weer een veilige situatie is, pas bij het passeren van de groene mag u weer snelheid maken (dus NIET zien van de vlag).
- Uw startnummer op het pitbord incl. zwarte vlag. U komt zo direct binnen in de pitstraat en stopt begin pitstraat bij de wedstrijdleiding/de beheerder van circuit.
Inhalen
- Als u een langzamere deelnemer nadert en deze wilt inhalen: de auto voor u heeft altijd voorrang. Haal nooit in, tenzij duidelijk is dat u er langs kunt.
- Als u ingehaald wordt door een snellere deelnemer: geef de ander de mogelijkheid om te passeren en blijf op uw lijn.
Algemeen
- Dit is een clubdag, geen wedstrijd/race.
- Gevaarlijk rijgedrag heeft uitsluiting van het verdere evenement tot gevolg, zonder restitutie van deelnamegeld.
- Meer dan 3 bestuurders op 1 auto dient vooraf overlegt te worden met ons
- Pitboxen kunnen gehuurd worden. Dit kan DriversDays voor u doen. Neem hiervoor contact op met DriversDays. U kunt een pitbox ook 's morgens zelf regelen bij het circuit.
- Alleen deelnemende auto's (met startnummer) mogen zich in de pitsstraat bevinden. 's Morgens is er de mogelijkheid om spullen via de pitstraat te lossen in uw pitbox. Auto's, trailers, busjes e.d. dienen daarna achter de pits geparkeerd te worden.
Wij wensen u veel plezier op onze circuitdagen.
Volg Ons